Osana Microsoft Envision Forum -tapahtumaa valmistavan teollisuuden asiakkaille järjestettiin tällä viikolla Keilaniemessä myös syvemmälle MS:n liiketoimintasovellusten tuotesalkkuun sukeltava Dynamics 365 Training Day -osuus. Ohjelmassa oli mukana lukuisia FDUG:n jäseniä, jotka avasivat etenkin Field Service -alueen saloja.

Alkusanat kuultiin Microsoftin Dynamics-bisneksestä Suomessa vastaavan Jani Savolaisen puheenvuoro, jossa positioitiin ison datan ja koneoppimisen roolia moderneissa liiketoimintasovelluksissa. Microsoftin kolmea pilveä (Office, Dynamics, Azure) yhteen nivova Power Platform on muuttanut pysyvästi tapaa, jolla aiemmin CRM:ään ja ERP:iin keskittyneiden ammattilaisten tulee nyt huomioida ratkaisuissa myös muut pilvituotteet kuten Microsoft Teams ja Azure-palvelut kuten Cognitive Services.

Varsinaiseen Field Service -teemaan paneuduttiin MVP Antti Pajusen puheenvuorossa, joka käynnistyi kenttähuollon ratkaisujen nykyisen markkinapresenssin ja kasvupotentiaalin kvantifioinnilla.

Dynamics 365 Field Service -tuotteen roadmap uusimpien ja tulevien toimintojen osalta keskusteliin siinä laajuudessa kuin mitä vartin puheenvuorossa oli mahdollista – eli pienin pintaraapaisuin!

Seuraavaksi oli aika sukeltaa syvemmälle ERP-tietomassojen syövereihin, kun Teemu Miettinen avasi mitä Dynamics 365 Finance & Operations -sovellusten datan tuominen Common Data Serviceen (CDS) ja Azure Data Lakeen mahdollistaa asiakkaille.

Dual-Write toiminto, joka lupaa lähes reaaliaikaista datan kirjoittamista molempiin Dynamics 365 -universumeihin eli CRM:iin ja ERP:iin, on tulevaisuudessa todennäköisesti kiinteä osa kaikkia käyttöönottoprojekteja. Tämän rinnalla on kuitenkin huomioitava muut kuin asiakastiedon kaltaisen masterdatan integraatiotarpeet niin FinOps- kuin FS-ratkaisuissa, joiden hyviä ja huonoja puolia Teemu ja Antti pohtivat yhdessä yleisön kanssa.

Isojen liiketoimintajärjestelmien integroinnin jälkeen oli vuoro kuunnella asiakasesimerkkiä siitä, miten Power Platform mahdollistaa myös hyvin ketterät askeleet digitalisaation polulla. Markku Suominen esitteli ratkaisua, jonka Hydroline Oy oli kehittänyt palveluliiketoimintansa skaalaamiseksi kasvavalle markkinalle sylinterien huollossa. Aiemmin paperilapuilla ja sittemmin Excelillä pyöritetty prosessi pyrittiin siirtämään sähköiseen maailmaan työntekijöiden eli huoltohenkilökunnan käytännön työtehtäviin sopeutuen. Dynamics 365 Sales -ratkaisun päälle tehty yksinkertainen Power Apps -sovellus tablettikäyttöön mahdollisti nopeassa kahden kuukauden kehitysprojektissa konkreettisten hyöytyjen tuottamisen koko organisaatiolle. Ratkaisun taustalla oleva CDS-tietokanta tarjoaa nyt erinomaisen pohjan asiakaspolun muiden vaiheiden digitalisointiin, kun huoltoprosessin ydintieto on keskitetyssä paikassa reaaliaikaisesti tarjolla.

Viimeisenä esityksenä kuultiin Petri Räsäsen Field Service best practices -oppeja vaativien asiakasprojektien varrelta kerättynä. Dynamics 365:n tarjoamien toimintojen kattavaan hyödyntämiseen tähdänneet Palmia ja Normet olivat molemmat päätyneet siihen lopputulokseen, että teknologia on lopulta sittenkin se helpoin osa muutosta. Kun kentällä toimivan henkilöstön arkeen tuodaan täysin uusia prosesseja ja edistyneitä sovelluksia, on valtaosa organisaation resursseista suunnattava muutoshallintaan, joka tukee ihmisten valmiuksia toimia osana tavoiteltua uutta todellisuutta.

FDUG:n puolesta kiitos kaikille Dynamics 365 Training Dayssa mukana olleille! Toivottavasti saamme pian lisää tapahtumia kalenteriin, joten muista pitää silmällä MeetUp-ryhmäämme saadaksesi tiedon näistä.

Antin ja Teemun esityksen kalvot Dynamics 365 Field Servicen roadmapista ja Finance & Operations (SCM) -integraatioista saat katseltavaksesi tästä linkistä.

Lue lisää

Kiitokset kaikille FDUG-ryhmän jäsenille, jotka pääsitte linjoille tämän viikon virtuaalitapaamiseen! Microsoft Business Applications October 2019 Virtual Launch Event tarjosi yllin kyllin puheenaihetta tuntiin puristettavaksi. Tästä voit katsoa Teams-tapaamisen YouTube-tallenteen:

Myöskin esityksen kalvomateriaali on saatavilla SlideSharen kautta:

Seuraavasta FDUG-tapahtumasta jo kyseltiinkin, ja tavoitteena on saada vapaamuotoinen Power Platform Happy Hour -muotoinen tapaaminen järjestetyksi hyvissä ajoin ennen joulua. Stay tuned!

Lue lisää

Microsoft järjestää 10.10. Virtual Launch Eventin pian alkavasta 2019 Release Wave 2:sta. Heti seuraavalla viikolla Finnish Dynamics User Groupin jäsenet kokoontuvat omaan virtuaaliseen tapahtumaansa käymään läpi parhaita paloja MS:n esittämistä demoista ja tärkeimmistä konkreettisista uutuuksista vuoden 2. julkaisuaallon ominaisuuslistassa.

Kuten blogissa aiemmin esiteltiin, osa näkyvistä muutoksista on jo tullut saataville ennakkoversioina. Varsinainen General Availability eli GA-vaihe näille muutoksille on Euroopan palvelinkeskusten osalta aikataulutettu viikonlopulle 18.-20. lokakuuta. Kuten julkaisumalliin kuuluu, osa muutoksista tullaan tuomaan saataville lokakuusta maaliskuuhun 2020 asti kestävän aallon aikana. Saatamme siis nähdä vielä Microsoftin lanseeraustapahtumassa sellaista tarjontaa, mitä Release Plan -dokumenteissa ei ole paljastettu.

2019 release wave 2 timeline

Olit sitten Dynamics 365 -ammattilainen tai Power Platformin välineillä omia sovelluksia rakentava tehokäyttäjä, uusimman julkaisuaallon sisältö varmasti herättää sekä ajatuksia että kysymyksiä. FDUG-yhteisön tapahtumiin ovat kaikki tervetulleita, ja osallistuminen tapahtuu MeetUp-ryhmämme kautta. Kirjaudu siis jäseneksi ryhmään ja saat tätä kautta linkin Microsoft Teamsin kautta järjestettävään tapahtumaan 15. lokakuuta kello 15-16. Nähdään linjoilla!

Lue lisää

Microsoft Dynamics 365 Customer Engagement on tarjonnut kaksi rinnakkaista käyttöliittymäteknologiaa jo pidemmän tovin. Vain selaimella käytettävä web client on ollut se oletuskäyttökokemus, johon käyttäjä päätyy ympäristön perus-URL:in syöttäessään. CRM 2013 -versiossa ensimmäisen kerran esitelty ja sittemmin paranneltu web client on toki tarjonnut pienempiinkin ruutuihin sopeutuvaa layouttia, mutta varsinaiset mobiililaitteden käyttöliittymät perustuivat aina eri teknologiaan.

Unified Interface näki päivänvalon kesällä 2017, kun Microsoft paljasti tuloillaan olleen 9.0-version uuden käyttökokemuksen. Nimensä mukaisesti se oli tarkoitettu toimimaan kaikissa päätelaitteissa ja käyttökonteksteissa. Puhelinsovellukset olivat ensimmäisiä, jotka hyppäsivät aiemmasta MoCA-clientista uusimpaan teknologiaan, mutta tämän jälkeen niin Outlook App kuin esim. Microsoft Teams -välilehdet ovat esitelleet Dynamics 365:n sopeutuvuutta useisiin eri ympäristöihin. Tietenkin myös selainkäyttö PC:n ruudulla on ollut mahdollista Unified Interfacella heti alusta alkaen.

Ensimmäiset versiot uudesta teknologiasta eivät vielä kattaneet kaikkia vanhoja toimintoja, joten osa nykyasiakkaista ei voinut suoraan hypätä uuteen kelkaan. Joka julkaisun myötä eroa on kurottu umpeen, ja tänä päivänä lista ei-tuetuista toiminnoista Unified Interfacessa on kutistunut lähes olemattomaksi. Uusissa asiakasympäristöissä on jo hetken aikaa tarjottu oletuksena ainoastaan tätä uutta käyttökokemusta, joten sen voi sanoa olevan tuotantovalmis lähes mihin tahansa asiakasskenaarioon. Laajennettavuuden osalta Unified Interface on jo omaa luokkaansa, kiitos uusien PowerApps Component Framework (PCF) -kontrollien ja upotettavien PowerApps Canvas Appien.

Monissa asiakasympäristöissä ei kuitenkaan olla vielä tehty virallista siirtymää vanhasta käyttöliittymästä Unified Interfaceen. Ottaen huomioon kuinka nopeasti pilviympäristöissä sovellusten toiminnot kehittyvät, on vanhempaan client-teknologiaan nojautuminen jopa hieman riskialtista. Kaikki Microsoftin kehittämät uudet ominaisuudet on suunniteltu vain Unified Interfacea varten, joten ilman sen käyttöönottoa jää väistämättä paitsi osasta palvelun tuotekehityksen hedelmiä. Tosiaalta jokaisella CRM-järjestelmän kaltaiseen ydinjärjetelmään tuotavalla käyttötavan muutoksella on oma kustannuksensa testaamisen ja käyttäjien tuen kannalta, joten siirtymän lykkääminen on usein ollut ymmärrettävää – jos se on ollut tietoinen valinta. Haastavin tilanne on niissä organisaatioissa, joissa Dynamics 365:n kehitystä ei olla aktiivisesti seurattu ja tämä käyttöliittymäpuoli on jäänyt kokonaan huomiotta.

Nyt syyskuussa 2019 Microsoft teki viimein odotetun ilmoituksen, jossa aiemman legacy web clientin poistuminen käytöstä pilviympäristöissä kerrottiin tapahtuvan lokakuussa 2020. Samassa yhteydessä jo aiemmin deprecated-tilaan siirtyneet Dialogit ja Task Flowt tulevat poistumaan.

Mitä tämä merkitsee Dynamics 365 Customer Engagement -asiakkaille, jotka vielä hyödyntävät vanhaa web clientia? No, ainakin sitä, että nyt ei voi enää lykätä siirtymää myöhemmäksi, vaan on aloitettava suunnittelu Unified Interfacen käyttöön saamiseksi. Vaikka uusi käyttöliittymä sinänsä noudattaakin olemassa olevia lomake- ja näkymämäärittelyjä, eikä vaadi suurta muutosta konfiguroimalla tehtyjen mukautusten säilyttämiseen käytössä, on työlle silti syytä varata kunnolla aikaa. Kolmansien osapuolien laajennusten ja asiakaskohtaisten räätälöintien toimivuus Unified Interface -maailmassa on testattava huolella, jottei järjestelmään rakennettujen prosessien käyttö hankaloidu tai pahimmassa tapauksessa esty.

Riippumatta nykyjärjestelmiin tehdyistä käyttöliittymän mukautuksista, kaikkein asiakkaiden kannattaa tässä yhteydessä kartoittaa Dynamics 365:n käyttökokemukseen liittyvät kehitystarpeet ja havaitut kipupisteet. Unified Interface nimittäin tarkoittaa siirtymistä App-pohjaiseen maailmaan, jossa yhden monoliittisen CRM-järkäleen sijaan tehdään eri käyttäjäryhmille heidän tarpeisiin vastaavia pienempiä App Moduleita. Jos käyttäjät ovat aiemmin valittaneet sekavasta käyttöliittymästä, niin nyt jos koskaan on aika tarkastella miten turhat rönsyt voidaan karsia pois ja nopeuttaa järjestelmän käyttöä.

Parantuneen suorituskyvyn ja em. laajennettavuusmahdollisuuksien lisäksi Unified Interface tuo mukanaan paljon hiottuja yksityiskohtia käyttökokemuksen optimointiin. UX on asia, jota ei välttämättä perinteisissä CRM-projekteissa olla lainkaan riittävästi painotettu, mutta nyt tähän osa-alueeseen löytyy paljon hyvää, uutta tukimateriaalia. Microsoftin lanseeraama uusi Unified Interface Community sisältää whitepapereita ja oppaita, joista saa oman Dynamics 365 -ympäristön käyttöliittymän modernisointiin erinomaisia vinkkejä ja parhaita käytäntöjä.

Lue lisää

Perjantaina 10.5.2019 pidettiin Microsoft-talolla Espoossa ainutlaatuinen tapahtuma Suomen mittakaavassa, kun Finnish Dynamics User Groupin järjestämä Intelligent Service Bootcamp keräsi yli 40 alan huippuammattilaista päiväksi yhteen tilaan tutkimaan Dynamics 365:n ja Azuren viimeisimpiä teknologioita datavetoisen kenttähuollon eli Connected Field Servicen ääreen.

Bootcampin keulahahmona toimi Microsoftin Global Field Service Director Ben Vollmer, jonka räväkät esitykset ovat tulleet tunnetuiksi ympäri maailmaa järjestetyissä Dynamics-yhteisön tapahtumissa. Tapahtumassa oli myös puhujina MVP:t Mark Christie ja Kyle Hill, jotka kertoivat Field Servicen ja Azure-palveluiden käytännön hyödyntämistavoista heidän asiakashankkeissaan. Tilaisuuden sponsoreina toimivat Microsoftin ohella Dynamics-kumppaniyritykset Innofactor, eCraft ja Elisa.

Keskeinen osa tapahtuman antia oli konkreettisen näppituntuman tarjoaminen IoT-pohjaisiin skenaarioihin. Kaikille osallistujille jaettiin MXChip IoT DevKit, jota lähdettiin heti kytkemään Azure Iot Hubiin datan keräämiseksi laitteen monista antureista. Tiimien tehtäväksi annettiin keksiä päivän aikana luovia käyttötapoja, joilla Dynamics 365 Connected Field Service -demoympäristöihin virtaavaa fyysisen maailman IoT-dataa voitaisiin hyödyntää digitaalisten prosessien avulla tuotettaviin uusiin, tehokkaampiin palveluihin.

FDUG kiittää tilaisuuden puhujia, sponsoreita ja etenkin yhteisön aktiivisia jäseniä tästä upeasta ja inspiroivasta tapahtumasta! Suomesta selvästikin löytyy todella kovaa osaamista Microsoft-skenestä ja tavoitteenamme on mahdollistaa asiantuntijoiden kesken tapahtuvaa tiedonvaihtoa ja oppimista entistä tehokkaammin ja avoimesti verkostoituen. Tutustu toimintaamme tämän sivuston kautta, liity Meetup-ryhmäämme ja muista seurata Twitter-tililtämme viimeisimpiä aktiviteetteja.

Intelligent Service Bootcamp -tapahtuman tunnelmia ja parhaita paloja #FDUG -hashtagilla jaettuna näet tästä Twitter Momentista:

Lue lisää

Tammikuussa saatiin ensimmäiset maistiaiset kevään julkaisuaallosta, kun April 2019 release notesit julkistettiin. Microsoft lupasi jo tällöin, että helmikuun puolella tietoja täydennetään, ja niin totisesti kävi! Kyse ei ole ihan pienistä tekstin viilauksista, vaan 21. helmikuuta pidetyssä Business Forward -tapahtumassa lanseerattiin laskutavasta riippuen jopa 6 uutta Business Applications -tuotetta!

Muutoshistoriasivu April 2019 -julkaisun kohdalla kertoo tarkat päivitykset, joita dokumentaatiossa on tehty (myös tämän päivän julkistusten jälkeen). Ohessa tärkeimpiä nostoja sovelluksista, jotka kasvattavat Dynamcis 365:n ja Power Platformin tuoteperheen laajuutta entisestään:

Lue tarkempia tietoja uusista tuotteista mm. Dynamics 365 Customer Insights ja Microsoft Forms Pro -tuotesivuilta.

Lue lisää

Kiinnostaako sinua PowerApps, Microsoft Flow, Power BI tai Dynamics 365? Haluaisitko keskustella vapaamuotoisesti näihin liittyvistä viimeisimmistä kuulumisista muiden aihepiiriä seuraavien kanssa, kenties samalla nauttien virvokkeen tai pari? Sitten et voi missata ensimmäistä Power Platform Happy Houria!

Torstaina 21.2.2019 klo 17:30 alkaen kokoonnumme Helsingissä Ravintola Vltavassa, Elielinaukio 2:ssa. Sinun ei edes tarvitse ilmoittautua minkään järjestelmän kautta mukaan, riittää kun tulet paikalle! Jos et tunnista meitä FDUG:n perustajajäseniä ulkonäön perusteella, niin voit liittyä WhatsApp-ryhmään tämän linkin kautta ja kysellä tarkempaa sijaintia: https://bitly.com/PPHHHEL.

Samaan aikaan on Power Platform Happy Hour -tapahtumia myös muualla, esim. Lontoossa. Pidetään siis #PPHH -lippu korkealla!🇫🇮

Lue lisää

Nykypäivän myyntityö on kasvavassa määrin asiantuntijoiden välistä yhteistyötä. Samalla kun digitaalisten kanavien kautta voidaan tarjota asiakkaille yhä pidemmälle mietittyjä asiointipolkuja vakioitujen tuotteiden ja palveluiden hankintaan, asiakaskohtaisesti suunniteltavat ratkaisut muodostuvat entistä moniulotteisemmiksi kokonaisuuksiksi. Näiden ratkaisujen koostamisessa on saatava asiantuntijatiimit viestimään yli tuote- ja organisaatiorajojen – muuallakin kuin vain yhteiseen neukkariin raahattuna.

Microsoft Teams tarjoaa erinomaisen ympäristön modernille tietotyölle, jossa useinkaan ei voida ennalta tietää keiden osapuolien on kyettävä jakamaan tietoa keskenään. Itseorganisoituvasti muodostuvat ryhmät voivat Teamsin avulla käydä keskustelua juuri tarvittavien osapuolien kesken ja keskittyä ongelmien ratkaisuun, sen sijaan että aikaa kuluisi sen miettimiseen miten jaetaan tiedostoja, milloin löytyy vapaita palaveriaikoja ja kuka pääsee mihinkin tietoon käsiksi.

Näitä joustavia työnteon tapoja ja välineitä kannattaa tuoda osaksi myös vakiintuneita liiketoimintaprosesseja, joita ohjataan CRM:n kaltaisilla tietojärjestelmillä. Vapaamuotoinen viestintä ja rakenteellinen asiakastieto eivät ole toistensa vastakohtia vaan parhaimmillaan ne täydentävät toisiaan, helpottaen organisaation eri käyttäjäryhmien välistä yhteistyötä. Käytettäessä Microsoft Dynamics 365 -asiakkuudenhallintajärjestelmää ja Microsoft Teamsia voivat erilaisissa rooleissa toimivat asiantuntijat hoitaa tehtäviään niihin parhaiten soveltuvilla välineillä ja silti hyödyntää yhteisesti kertyvää asiakkuustietoa.

Microsoft Teams on uusi Outlook

CRM-järjestelmien on katsottu perinteisesti kattavan lähinnä asiakkaan ja yrityksen välillä käytävän viestinnän seurantaa ja tallentamista. Sähköpostit, asiakastapaamiset ja tehtävät on jo pitkään ollut vaivatonta liittää asiakastietoihin, kun on käytetty Microsoft Dynamics 365:n kaltaista järjestelmää, jonne merkinnät on voinut tehdä suoraan Outlookista yhden painikkeen avulla. Tästä on muodostunut yleisesti käytetty argumentti asiakkuudenhallinnan ratkaisujen käyttöönotossa, että ainakaan myyjät eivät voi vedota tietojen kirjauksen aiheuttamaan lisävaivaan, jos kerran CRM ja Outlook ovat käytännössä yhtä ja samaa käyttöliittymää.

Jos tarkastellaan organisaation sisällä tapahtuvaa viestintää, joka koskettaa asiakkaita esimerkiksi myyntihankkeiden tai toimitusprojektien aikana, niin tällä puolella tiedonhallinnan käytännöt ovat usein kirjavia. Pitkään on vellottu sisäisen sähköpostimeren ja liitetiedostotulvan armoilla, etenkin jos yhteistyössä on mukana useampia eri yksiköitä, joissa operatiiviset työnhallinnan välineet eroavat toisistaan. Microsoft Teams pystyy tuomaan tällaiseen toimintaan uuden loogisen kerroksen, jossa ihmiset kohtaavat tiettyä aihetta käsittelevissä tiloissa ja jalostavat tietoa yhdessä, sen sijaan että lähettelisivät sitä eri suuntiin. On sitten kyse tarjoustyöskentelystä, projektinhallinnassa tai asiakkuuksien hoivatoimenpiteiden suunnittelusta, Teams kanavineen ja integroituine sovelluksineen päihittää menneen maailman Outlook-sekamelskan helposti.

Jos ulkoinen ja sisäinen asiakastyön tietojen käsittely eriytyy omiin välineisiinsä, eikö tässä ole kuitenkin riski uusien siilojen rakentumisesta kokonaiskuvaa hämärtämään? Pitäisihän näiden välillä jokin yhteys kuitenkin säilyttää, eikö niin? Näin on myös Microsoftin puolella ajateltu, mistä todisteena Dynamics 365 Customer Engagement -sovelluksessa hallinnoitavia tietueita voi nykyään tuoda Teams-kanaviin näkyville. Teams-sovelluskaupasta asennettavalla Dynamics 365 -sovelluksen ennakkoversiolla saadaan esim. avainasiakkuuden hoitoa varten perustettuun kanavaan näkyville keskeinen asiakastieto Teamsin sisällä, ilman minkään erillisen järjestelmän avaamisen vaivaa.

Kuulostaa tutulta toimintatavalta, kun miettii aiempaa Outlookin ja Dynamicsin välistä yhteyttä. Kyse onkin samasta periaatteesta, jossa organisaation asiakasymmärrys tuodaan saataville siihen kontekstiin, jossa asiakastyötä konkreettisesti tehdään. Myös niille tahoille, jotka eivät roolinsa puolesta välttämättä päivittäisellä tasolla perinteiseen CRM-järjestelmään kajoaisi, on hyödyksi päästä näkemään kuinka asiakkuutta laajassa kuvassa hoidetaan myynnin, asiakaspalvelun ja markkinoinnin puolella. Vastaavasti sisäisten asiantuntijakeskustelujen linkitys osaksi Dynamicsin tietoja auttaa asiakasrajapinnassa toimivia työntekijöitä ymmärtämään taustalla tehtävää työtä asiakkaan tarpeisiin vastaavien ratkaisujen tuottamiseksi.

Microsoft Teams käyttöliittymänä asiakastietoon

Asiakkuuteen liittyvien viestien ja toimenpiteiden linkittäminen keskenään on toki merkittävä askel, mutta onko informaatioähkyn ahdistamalla tietotyöläisellä sittenkään aikaa ja energiaa käydä kaikkia mahdollisia tietoja läpi? Ison ruudun ääressä istuttaessa laajempi asiakkuuden tilannekuva auttaa tekemään parempia analyyseja ja päätöksiä. Liikkuvan työläisen arkipäivässä kaivataan kuitenkin myös sovelluksia, joiden kautta onnistuu muutamassa sekunnissa täsmätiedon löytäminen mobiililaitteella, kun ollaan kohtaamassa asiakkaita kentällä. Tällöin valikoissa seikkailun sijaan saattaisi olla tehokkaampaa vain antaa koneelle käsky tuoda tieto ruudulle.

Teams tarjoaa oivan keskustelupohjaisen käyttöliittymän muissa järjestelmissä sijaitsevan tiedon hyödyntämiseen, kun niihin on rakennettu tarvitut toiminnot osaava botti. Komentoja voi syöttää joko puhuen, tekstiä syöttäen tai keskusteluvirrassa näkyviä valmiita vaihtoehtoja klikaten. Dynamics 365 bot for Teamsia käytettäessä hakukomento ”search account xyz” tuo puhelimen ruudulle perustiedot kyseisestä asiakkuudesta, ja tarjoaa taas lisää hakuvaihtoehtoja esim. tietyn yhteyshenkilön valintaan. Käyttö ei rajoitu tietojen näyttämiseen, vaan sama Teams bot osaa myös tehdä päivityksiä Dynamics 365:n suuntaan, kuten postata henkilöön liittyvän muistiinpanon kaikkien muiden asiakkkuudessa työskentelevien tiedoksi.

Keskustelun ohella Teams toimii luontevana käyttöliittymänä myös dokumenttimuotoisen sisällön tarkasteluun. Jos esimerkiksi asiakkuutta edustamaan on luotu oma tiimi ja tämä on linkitetty vastaavaan asiakastietueeseen Dynamicsin puolella, voidaan sama tiedostot-näkymä tarjota molempien sovellusten kautta. Mobiililaitteen ruudulle hyvin sopiva Teams tarjoaa tällöin luontevan polun etsiä vaikkapa viimeisimmät sopimusdokumentit vilkaistavaksi ennen asiakaspalaveriin astelemista.

Yhtä lailla kuin Teams mahdollistaa joustavan tietojen jakamisen eri osapuolien välillä, sillä on arvoa myös tiedon näkyvyyden hallintavälineenä. Tiimin jäseneksi lisääminen onnistuu joustavasti sen vastuuhenkilöiltä, jolloin uusia asiantuntijoita voidaan ottaa asiakkuutta koskevaa tietoa käsittelemään heti kun tämä tarve ilmenee. Tiimin kanaville kirjattu keskustelu ja myös sen kansioihin tallennetut dokumentit pysyvät vain sen jäsenten näkyvillä, jolloin voidaan luopua erillisistä käyttöoikeushallinnan koukeroista esim. SharePoint-kansioiden luvitukseen liittyen.

Microsoftin pilvialustalla toimivat sovellukset kuten Teams ja Dynamics 365 ovat hyviä esimerkkejä siitä, kuinka niiden hyöty kasvaa ei niinkään yksittäisten toimintojen vaan niihin kytkeytyvien muiden pilvipalveluiden ja tietolähteiden myötä. Ei ole lopulta paljoakaan merkitystä sillä, minkä päätelaitteen tai sovelluksen kautta käyttäjät tietoa käsittelevät, kunhan data on tallennettuna kaikille osapuolille saavutettavissa olevaan palveluun.

Lue lisää

Microsoft julkaisi 21. tammikuuta Release Notesit seuraavasta Dynamics 365:n ja Power Platformin julkaisuaallosta, joka kulkee April 2019 -nimellä. Nämä ominaisuudet sijoittuvat ajalle huhtikuusta lokakuuhun, mikä kuvastaa nykyistä käytäntöä paketoida uudistukset kaksi kertaa vuodessa lanseerattaviin kokonaisuuksiin. Näihin liittyvää dokumentaatiota onneksi päivitetään jatkuvasti, joten sisältö tulee tarkentumaan kun kullekin ominaisuudelle ennakoitu julkaisuajankohta lähenee.

Edellinen julkaisuaalto eli October 2018 ei ole vielä edes kaikilta osin ohi, mutta nyt on pilviasiakkaille jo aika suunnata katse kohti seuraavaa aaltoa. Tämä on siksi erityisen tärkeää, että tämä on ensimmäinen kerta kun uusi versio julkaistaan keskitetysti kaikkiin asiakasympäristöihin samalla kertaa (regionin sisällä). Kalenteri kertoo, että tällä hetkellä ennakoitu ajankohta on huhtikuun 5. päivä, mitä ennen tullaan julkaisemaan preview-ympäristöt testattavaksi.

Mitkä sitten ovat keskeisimmät uutuudet April 2019 -julkaisussa? PDF-muodossa julkaisudokumentaatio on jo tässä vaiheessa 315 sivua, joten läpi kahlattavaa on paljon. Lukeminen kannattaa aina, mutta tässä tärppeinä ensimmäisen vilkaisun jälkeen itselleni päällimäisenä mieleen jääneitä uutuuksia yhteen Twitter Moments-ketjuun koostettuna:

Jäikö jotain tärkeää mainitsematta? Mitä mietteitä uusi julkaisukäytäntö herättää? Kerro se kommenteissa!

Lue lisää