Mitä Power Platform merkitsee Dynamics-asiakkaille?

Microsoftin tapahtumia seuratessa ei jää kellekään epäselväksi, mikä teknologia on tällä hetkellä keskiössä, kun kerrotaan tulevaisuuden liiketoimintasovellusten visiosta. PowerApps, Flow ja Power BI ovat saapuneet pysyväksi osaksi sitä tarinaa, jossa vain hetkeä aiemmin oltiin vasta yhdistämässä CRM- ja ERP-tuotteita yhdeksi Dynamics 365 -pilvipalveluksi. Onko kyse vain viimeisimmästä Redmondin markkinointiosaston tempauksesta, vai tapahtuuko tässä jotain aidosti uutta ja mullistavaa?

Power Platform -termi tuotiin osaksi virallista MS-kieltä, kun heinäkuussa Seattlessa pidetyssä ensimmäisessä Business Application Summitissa puhuttiin laajemmalti pilvialustaa koskevista kyvykkyyksistä. Ei mene enää kauaa, niin asiakkaille on käytössä preview-moodissa esitelty Power Platform Administration Center, jossa näihin eri palveluihin suoritettavia ylläpidollisia tehtäviä ja sovellusten konfigurointia voidaan suorittaa yhden katon alla. Vaikkei Power Platform olekaan kaupasta ostettava tuote, kuten Dynamics 365, on se kuitenkin kohta huomattavasti laajemman asiakasjoukon edessä kuin MS:n pilvi-CRM:t ikinä. Ei näet pidä unohtaa, että myös Office 365 -tilauksiin sisältyvät rajatut PowerApps ja Flow -oikeudet, joilla nykypäivänä hoidetaan jo esimerkiksi monet SharePointin työnkulut ja mukautetut lomakkeet.

Moni saattoi hämmentyä ensi kertaa nähdessään PowerApps-logon komistamassa Dynamics 365 Customer Engagementin mukautusikkunoita ja ihmetellä onko kyseessä jokin UI-bugi. Vaikka ensimetreillä saattaa tosiaan tuntua, että tässä ollaan liimaamassa vanhan hyvän XRM:n päälle uusia vaatteita tuotemarkkinoinnin puolelta, niin ei ole perusteltua pitää jääräpäisesti kiinni ”omasta alustasta” ja ummistaa silmiä Power-perheen mukana saapuvilta uudistuksilta. Tässä kun on nyt oikeasti tapahtumassa se evoluutioaskel, jota XRM-leirissä ollaan vuosikausia odoteltu. Sovellusalustasta on kasvanut niin kilpailukykyinen kokonaisuus, että sitä ollaan viemässä osaksi Microsoftin yrityssoftan valtavirtaa. PowerAppsin ja Flown hallintakäytännöt tulevat syksyn aikana yhdistymään Dynamicsin solution-mallin kanssa, josta XRM:ään jo kauan sitten investoineet tahot tulevat hyötymään merkittävästi.

Mitä uutta sitten saavat ne Dynamics 365 CE:n asiakkaat ja palveluntarjoajat, joiden tontille Power Platform on laajentumassa? PowerAppsit on monesti mielletty lähinnä tavaksi tuoda Dynamicsissa olevia tietoja mobiililaitteen ruudulle. Tämä ei kuitenkaan ole läheskään ainoa tapa, jolla Dynamics 365 -asiakkaat voivat hyödyntää Canvas Appsien toimintoja. Keskeisimpiä etuja Model-driven Appseihin verrattuna ovat sekä pikselintarkka käyttöliittymä muokkaaminen että lukuisten eri datalähteiden yhdistäminen samassa sovellusnäkymässä. Kun nämä kyvykkyydet tulevat embed-tuen myötä saataville Dynamics 365 for Salesin ja muiden valmissovellusten sisään, on helppo kuvitella aiemmin suuria custom-kehityksen ponnistuksia vaatineiden toimintojen toteutuskustannusten tippuvan kertaluokkaa pienemmiksi. Josta taas voi päätellä entistä useamman Dynamics 365 CE:n laajennusskenaarion tulevan liiketoimintamielessä houkuttelevaksi toteuttaa ihan oikeassa elämässä eikä vain roadmapeilla ja tarjouspyynnöissä.

Automaatiopuolella Dynamicsin työnkulut ovat osoittautuneet äärimmäisen monipuoliseksi välineeksi rakentaa toimintoja, joihin aikaisemmin on tarvittu plugin-koodausta (ainakin kun hyödyntää lukuisia käyttäjäyhteisön tuottamia laajennuksia). Workflow editor on kuitenkin muinaisjäänne, joka ei ole aikojen saatossa saanut osakseen riittävää rakkautta tuotekehityksen puolelta. Microsoft Flow ja sen isoveli Logic Apps ovat se paikka, jossa kehitysbudjetit ovat kohdallaan ja uusien ominaisuuksien julkaisutahti kiivasta. Kuten PowerAppsissa, tässäkin suuri mullistus vanhaan verrattuna ovat ne sadat Connectorit, joilla prosessiautomaatio voi ulottua lukuisten eri pilvipalveluiden välitse soljuvaksi orkestroiduksi kokonaisuudeksi. Kannattaa pitää mielessä, että monet uusimmat kyvykkyydet pilvi-Dynamicsin puolella eivät välttämättä tule osaksi sen perinteistä serverilähdekoodia, vaan ne toteutetaan liiketoimintaprosesseihin kytkeytyvien muiden palveluiden avulla. Jos tällaista toimintoa ei kovakoodata tiettyyn ennaltamäärättyyn käyttötapaukseen vaan halutaan tuoda se osaksi sovellusalustaa, niin mikäpä muukaan tämän yhteyden toteuttaisi kuin Flow?

Sitten meillä on vielä Power BI. Onhan se myönnettävä, että Dynamicsin omia kaavioita ja koontinäyttöjä voidaan hyödyntää sangen näppärästi operatiivisten tietojen ryhmittelyyn ja summaamiseen, sekä tietenkin simppelin myyntisuppilon piirtämiseen. Kun puhutaan varsinaisesta tiedon analysoinnista, eivät alustan paukut ole enää pitkään aikaan riittäneet uskottavan liiketoiminnan kokonaiskuvan tuottamiseen. Syyllinen on usein Microsoftin toinen tuote eli Power BI, joka on paljastanut käyttäjille millaista interaktiivinen tiedon pyörittely ja visualisointi voi parhaimmillaan nykypäivänä olla. Osana Power Platformin arkkitehtuuria ollaan myös tuomassa pilvipalveluna saataville vähän isompien datamassojen murskaukseen soveltuvaa analytiikkatietokantaa, jolloin transaktionaaliseen CRM- tai ERP-järjestelmän kantaan ei edes ole perusteltua ajaa ihan kaikkea asiakkaisiin ja tuotteisiin linkittyviä tapahtumia. Teknologiat, jotka aiemmin ovat olleet monimutkaisia palveluita Azure-pilvessä tulevat nyt tuotteistetummassa muodossa saataville osana Power Platformia.

Mikään Dynamics 365 CE:ssä oleva ominaisuus ei heti Power Platformin saavuttua ole tokikaan poistumassa, eivätkä vanhat asiakaskohtaiset ratkaisut välttämättä vaadi korvaamista vielä hyvään toviin. Kaikessa uuden rakentamisessa on kuitenkin jo nyt kyettävä haastamaan perinteisiä ajatusmalleja siitä, millä toimenpiteillä ja tekniikoilla asiakasorganisaatioiden ongelmia lähtisi ratkomaan. Työkalupakin koko on kasvanut räjähdysmäisesti, eikä koko pakin painoa kykene yksi asiantuntija edes useimmiten yksin kantamaan. Jotteivat käytössä olevien ja lisensoitujen Power Platformin palveluiden hyödyt jäisi ulosmittaamatta tietämättömyyden tai kiireen vuoksi, pitäisi nyt alkaa etsiä yhteistyömalleja ja organisoitumistapoja, joissa kyetään yhdistämään useiden eri alueita seuraavien ammattilaisten ymmärrys tosimaailmassa toimivien ratkaisujen koostamiseen. Ripeäliikkeinen sovellusalusta, jossa uutuudet julkaistaan etukenossa preview-moodissa saataville, vaatii sekä kokeilunhalua että kykyä kerätä kokeiluista saadut opit mahdollisimman tehokkaasti.

Power Platformin esiinmarssi on Dynamics 365:n parissa töitä tekeville asiantuntijoille erinomainen hetki arvioida sitä, mistä aiheista on itse eniten kiinnostunut oppimaan lisää. Tämän jälkeen pitää haastaa itsensä pureutumaan kyseisen alueen teknologian tarjoamiin mahdollisuuksiin ja käytännön hyödyntämistapoihin. Kun kaikki ympärillä on murroksessa, silloin on myös paras sauma saavuttaa omalla alueellaan edelläkävijyyttä kollegoihin verrattuna.

Jotta tätä kautta kerrytetyn tietämyksen saa sitten tuottamaan hyötyä, on se tietenkin kyettävä jakamaan muiden kanssa. Tässä asiantuntijayhteisöt kuten FDUG voivat tarjota luontevan reitin verkostoitua Power Platformin ja Dynamics 365:n taitajien kanssa, tehden yhteisestä oppimisesta palkitsevan kokemuksen. We’ve Got The Power!💪

  • Share on: